Kollegialt lärande

Det kollegiala lärandet vinner terräng även på fritidshemmen. Eva Broberg på Västertorpsskolan har tagit initiativ till en lyckad satsning där lärarna följer varandras undervisning - och där samverkan med skolan blivit viktig.

Tillsammans med lärarna har fritidspedagogerna arbetat fram ett tydligt sätt att samverka med skolan och hur man kan lära av varandra. I tidningen LÄRA följer vi henne och kollegan Mario Lundqvist som denna eftermiddag står bredvid och filmar när Eva Broberg förevisar ett kemiskt experiment för eleverna i årskurs tre. Hon blandar majsstärkelse med vatten till en deg som visar sig ha både hårda och mjuka egenskaper. När hon bankar hårt med knogarna på degen ser det ut som om hon slår på en vägg.

­– Men titta nu när jag trycker ner ett finger långsamt i degen, då går det jättebra att komma igenom. Varför händer det?

Eleverna får lämna egna förslag innan Eva Broberg berättar hemligheten bakom det som ser ut att vara magi. Sedan får eleverna själva knåda degar och experimentera. Det är tredje terminen som Västertorpsskolans fritidshem bedriver sitt kollegiala lärande.

– Många var skeptiska i början. Det är klart att det var nervöst att någon skulle gå in och titta hur man arbetade med eleverna. Men vi märkte snart att det var väldigt bra att få återkopplande samtal och att vi kunde ge varandra tips och idéer, berättar Mario Lundqvist.

– Läroplanen lyfter ju fram lärandets fem olika förmågor. Just nu jobbar vi med analysförmågan och med naturvetenskap. Men medan skolan har kunskapsmål och resultat gäller det för oss att komplettera det med att ge eleverna en meningsfull fritid, säger Eva Broberg.

Läs mer i utbildningsförvaltningens tidning LÄRA Stockholm

Text: Ingela Ösgård

 

Dela:
Kategorier: